2 maj 2012

Pallkragarna är fulla

av nysådda fröer som morot, plocksallad, märgärt, dill och salladslök.  I år testar jag även att så gurka för friland i ena pallkragen. Blir intressant att se hur det går:) Någon som testat?
 Häftade fast fiberduk på båda pallkragarna, dels för att hålla katterna borta men oxå för att hålla värmen o fukten inne så att fröerna får en optimal start. Så nu är det bara att vänta och hoppas att det underbara soliga vädret fortsätter.
Nu ska jag ut o lapa sol och vattna gräset, eller rättare sagt jorden med gräsfröerna .....för att få en fin gräsmatta att sätta fossingarna i:)

Dagens ordspråk: "Det är samma sol som smälter vaxet och härdar leran"

10 kommentarer:

  1. så härligt det låter att redan fått så.
    Ha en underbar dag!!!

    SvaraRadera
  2. Dom här fina dagarna har man fått massor gjort i trädgården.Men mycket jobb är det kvar.Men det tar vi sedan.Kram

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med en massa sådder!! Jag brukar sätta fast fiberduken med klädnypor i hörnen. Då är det lätt att lyfta och kolla. Är ju lite nyfiken och skulle inte kunna låta bli att kolla då och då :)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  4. Det är ju underbart att kunna gå ut och plocka grönsaker som man odlat själv. I år måste jag hinna med lite grönsaker också, gillar också upphöjda bäddar smidigt och kanske någon snigel mindre som hittar dit.
    Ha det fint i värmen!

    SvaraRadera
  5. Jag hade gjort som du med fiberduk+pallkragar och häftklämmor. Två katter skojbråkade på duken tills de trampade igenom... Suck...

    Hade en granne som framgångsrikt odlade gurkor på friland. Jag skall också testa i år.
    Kul att få se dina resultat om ett tag.

    Lycka till

    SvaraRadera
  6. Det ser verkligen härligt ut med dina pallkragar med duken över. Det lär växa som bara attan där under.
    Ha det gott.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  7. Spännande! Jag har också sått under fiberduk i helgen. Gurka har jag inne på fönsterbrädan! Tänkte prova att sätta ut dem intill husväggen med en fönsterruta lutad över.
    /Cika

    SvaraRadera
  8. Hmm.. var tvungen att kika var du bor.. sått i pallkragarna jag har tvekat lite men då sår jag också..=). bor ju lite nedanför dig, får bara införskaffa ny fiberduk tror jag. Sen är det bara att rulla tummarna o vänta på att det växer.. eller not..=). Ha det gott i vårsolen..Moa

    SvaraRadera
  9. Härligt när det frodas o växer sen!trevlig helg önskar jag dig!kramiz Jessica

    SvaraRadera
  10. Flitens lampa lyser hos dig :) Oj vad du hinner med! Föresten, var det inte på Trädgårdsonsdag, som Tareq sådde pumpa på friland med fönster som skydd? Sedan såg jag ett engelskt trädgårdsprogram, där man bredsådde morötter, för att slippa gallra, han trodde att när man gallrade, så hittade morotsflyga hål att flyga ned i! Ja tänk så många teorier det finns :)

    Ha det bäst :)

    SvaraRadera

Jag hoppas du kan lämna en kommentar, för då blir jag så glad! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!