3 mars 2011

Gardinsömnad, arbetsprövning och Choklad mousse :)

Tror jag börjar dagens inlägg med lite information om hur det går på nya arbetsträningsplatsen. Och det går bra! :) Jag arbetsprövar på Hyresbostäders ekonomiavdelning sedan igår. Det är en väldigt lugn och trevlig arbetsplats. Alla som jobbar där är jättetrevliga och lokalerna är ljusa och inga höga ljud mm förekommer. De här två dagarna har jag öppnat och delat ut inkommande post, klistrat och frankerat kuvert, och klistrat etiketter o delat ut fakturor. När jag har kommit hem efter mina 2,5h/dag så har jag stupat i soffan och sovit i 1,5-2 timmar. Men segheten efteråt sitter i länge. Gissar att det kommer att vara på detta viset ett tag, men jag hoppas ju som sagt att kroppen vänjer sig o blir piggare. Och jag kommer givetvis ta det lugnt och lyssna på min kropp. Och jag kommer även känna efter om det är sådant här jag vill jobba med.....om jag är en kontorsråtta innerst inne.

Och nu över till lite sömnad. Jag har ju sytt från och till i perioder. Allt från kläder, kuddfodral, ljuspåsar mm. Men nu saknar jag faktiskt inspiration och ork. Får väldigt ont i axlarna när jag syr för ofta, så man får ju välja sina tillfällen. Men mitt senaste alster är denna kök/hiss gardin som jag hittade på ett tryck till. Tog idén från en färdig hissgardin som finns att köpa i några nätbutikert, men med lite ideér så fick jag till det...om jag får säga´t själv alltså:). Motivet på gardinen har jag skrivit ut på t-shirtpapper för ljusa textiler, och sedan strukit på gardinen.


Världens godaste Chokladmousse måste ni göra. Lovar att inget kan slå denna med Marabou Premium mint. Den lokala Ica Maxi butiken hade gjort ett smakprov en dag när Hanna och jag var o handlade, och Hanna älskar att testa allt de bjuder på i butikerna, så hon kom med ett recept och en chokladkaka och stoppade i kundvagnen. Som tur var så gav jag med mig:)


Här är receptet till 4 portioner (och har man ätit mat innan så tycker ju jag att det är en stoor portion):
100 gram Marabou Premium Mint
2 äggulor
2 äggvitor
1/2 dl strösocker
1 1/2 dl grädde
1. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad. Vispa grädden ganska hård och ställ på kylning.
2. Vispa äggulorna mycket luftigt med hälften av sockret. Vispa äggvitorna luftigt och tillsätt resten av sockret. Vispa till smeten är fast.
3. Rör ihop den smälta chokladen med äggulorna. Vänd snabbt ihop tills smeten är jämn. Tillsätt äggvitan och grädden växelvis tills smeten är jämn.
4. Lägg upp moussen i portionsglas. Låt stå i kylen i ca 3 timmar.
Gör en liten fruktsallad eller skär valfri frukt eller bär och lägg ovanpå moussen strax innan servering. NJUT!!!!!

//Helén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag hoppas du kan lämna en kommentar, för då blir jag så glad! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!