29 sep. 2011

Frötokar!

Frötokar finns det gott om:) Visst är det rogivande att sätta sig med en korg full av kaffefilter fyllda av olika frökapslar som ska rensas o sorteras?! I år är jag mest nöjd med fröer från Svartöga och olika Petunior, för de sås varje år hos mig så de kommer jag att behålla själv.
 Gillar Rödmalvans frön som sitter i små små ringar. Ringen innehåller ca  10 fröer, så många Rödmalvor blir det.
 Det är lättsorterat när kapslarna spruckit o fröna trillat ut. Längst ner i kaffefiltret ligger alla fröer o väntar på att få en egen liten påse o läggas mörkt. Vissa fröerfår man pilla ut, och är inte alls så lätta att sortera.
 Även i år är jag med i frökedjan som en underbar kvinna på forumet Odla.nu startat. Det var med nöd o näppe som jag hann anmäla mig i år...men jag lyckades. Så nu väntar dessa påsar ivrigt på att få skickas runt i ett kuvert fullt med fröpåsar som någon kanske väljer att byta till:)

Snygg cykel va? Den är min. Men det var ju inte den jag ville visa utan de små söta pippifåglarna som mellanlandat för en brunch:) De pickade mellan plattorna och sen på olika ställen på cykeln, så nåt gottis finns det allt där som de gillar. 
Ha nu en underbar fredag!

7 kommentarer:

  1. Hej! har försökt att kommentera hos dig i 3 dagar..nu har jag fått installera en annan webläsare.. önskar dig en fin helg! kramiz Jessica

    SvaraRadera
  2. Attans! Jag skrev en lång kommentar och så försvann den bara! Eller så har du nu två st :)
    Hur som helst, så skrev jag att det är roligt att samla fröer och byta med varandra.
    Ha en jätteskön helg, kram ♥

    SvaraRadera
  3. Frösamlande är kul och att byta oxå.. o riktig glädje är att se ett liten liten grön prick sticka upp ur såjorden, se den bli stor för att sedan kunna planteras ut. Kul att byta oxå förresten såklart.. ha en härlig helg.. Moa

    SvaraRadera
  4. Så många olika fröer du samlat på dig, visst är det roligt.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vad du är duktig som tänker på att samla frön, jo en del har jag också hunnit med men för det allra mesta tänker jag när första snön kommit, ja men frön!!! varför hann jag inte ta det!! (:D
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Kul när man kan byta fröer med varandra och få lite nya sorter//Britt

    SvaraRadera

Jag hoppas du kan lämna en kommentar, för då blir jag så glad! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!