11 maj 2011

Fingerört blommar - Tulpaner på G- Sol - Rotade Rosenbönor

I skrivande stund sitter jag och bloggar i min underbara hammock på baksidan. Måste erkänna att det är den bästa investering ever. På framsidan visar termometern 23,4 grader i skuggan. Är det underbart eller är det underbart?!
Efter dagens arbetsträning och en lång middagslur i hammocken så flyttade jag mina 4 Blå Bergvallmo Lingholm från en solig rabatt till en lite mer skuggig rabatt. Grävde ur och fyllde på med Rhodedendronjord, så nu har de osså de bästa förutsättningarna för att trivas bra. Bladen är alldeles ludna och jag hoppas verkligen att de kommer att blomma i år.
På Tulpanfronten är det näst intill stilltje. Alla Tulpanlökar jag planterat satte jag i skuggrabatten på framsidan och nu har knopparna börjat synas lite grann.
Till hösten ska jag köpa massor med lökar och sätta i rabatterna på baksidan. Vill att det rent ut sagt ska explodera på vårkanten!
 Idag blommar en till perenn på min lilla plätt. Det är Fingerörten som slagit ut med 2 finfina blommor i orange. Vet faktiskt inte om det är en Rosenfingerört, Indisk Fingerört eller Röd nejlikrot, men jag tror på den sistnämnda. Kanske någon av er läsare som vet? Hursomhelst är det en underbar perenn som blommar länge om man är med o klipper av överblommade blommor. 
 Det lilla fågelbadet blev påfyllt av Hanna idag. Hon är så duktig och hjälper till ibland. Idag vankades det vattning i rabatterna och vilken unge är inte intresserad av att spruta massa vatten hejvilt:)
 Minns ni att jag berättade i ett tidigare inlägg att jag fick en Rosenböne planta av gubbens moster Ingalill?! Jag toppde plantan och satte 2 skott i en vas med vatten, och häromdagen var skotten fulla av rötter så nu har jag ytterligare två stycken Rosenböne plantor:)
Det va alles för denna underbart soliga kväll. Nu ska jag göra mig en kopp cappuchino och läsa era bloggar. Kram kram

2 kommentarer:

  1. Först vill jag tacka för en fin kommentar hos mig.
    Blå bergvallmo hade jag gärna haft i min trädgård. Har försökt men den trivs inte. Fingerörten tror jag är en blodfingerört.Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  2. Vad mycket "härligt " du har på gång. Vilket sött litet fågelbad:-)) Jag är ju följare på din blogg men det kommer inte med i min följarelista. Så att jag kan se när du gjort ett nytt inlägg. Konstigt. Måste kolla varför .

    Kram

    SvaraRadera

Jag hoppas du kan lämna en kommentar, för då blir jag så glad! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!