7 jan. 2012

Överlevnad

Idag har vi runt -1 grad här. Solen skulle titta fram, men himlen är grå av moln. Kanske är det snö på G? Jag var ute en sväng på baksidan för att täcka över grillen med överdraget som hade blåst av. Såg då de stackars blommorna som är kvar i zinkhinken som står på dynlådan så inte locket ska blåsa bort. Inte hade jag en tanke på att jordslå murgrönan och rosen innan vintern.
 Murgrönan är grön, Rosen likaså. Men kommer de att överleva? Hinken är full av jord. Regnet och snön har fyllt på. Islagret i hinken syns och det är frågan för om växterna hinner drunkna innan vårsolen kommer.
 Ser ni de små små knopparna på Rosen? Bilden är ju inte den bästa, men visst kan man skymta knoppar!
Idag blir det en lugn lördag....som vanligt. Luchen är redan i magen och jag tror det vankas en eftermiddagspromenad...lite frisk luft skulle inte skada. Vad har ni för er idag?
Ha en trevlig lördag!

6 kommentarer:

  1. Det finns liv i dina växter, härligt.
    Jag har varit i trädgårdshandeln och köpt en blomma. Ska på 50-årsfest i kväll och ska överlämna blomman då.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Idag gör jag precis det jag sa igår - städar bort julen! Lite boring och jobbigt är det allt, så jag sätter mig en stund vid datorn emellanåt =)
    Det tar ju sån tiid att få bort allt, och då tycker jag man inte har så mycket ändå...hm, får inte ihop det riktigt. Tänkte göra som du, ha kvar det i fönstrarna, det är ju så fint sken i eljusstakarna. Vi får se hur länge det blir.
    Ha en fortsatt trevlig lördag!

    SvaraRadera
  3. Om det blir kallt så tror jag dom får det svårt att klara sig. Kan du inte ha hinken under tak och försöka skydda den mer runt om. Du undrade om jag hade Millions bells frö...tyvärr så har jag inga såna fröer.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Jag har haft rosor i kruka ute flera vintrar o det har gått bra!Tom en sån ros man köper för att ha inne en liten en du vet?!
    Den har sen hamnat ute i kruka o klarat ett par vintrar sen gav jag bort den.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Fin ny symaskin du skaffat,,den har super hög mysfaktor kan inte slå andra symaskiner,,
    Det finns hopp om din hinkplantering..dom är segare än man tror .
    Jag hade en sådan glömd hink i fjor den åkte in i kallgaraget ett tag sdan fick den bo i växthuset och i april kunde jag gräva ner både rosen som fanns i den och drakmyntan båda överlevde konstigt nog.Men inte alunroten den torkade.
    Idag har jag snurrat runt i frökatalofer, gått på promenader och slöat ,,så skönt så..ha en go dag kram Monica

    SvaraRadera
  6. Mina krukrosor står i växthuset, gick bra förra året och i år är det inte ju inte så kallt. Murgrönan brukar klara sig...

    Kram Birgitta

    SvaraRadera

Jag hoppas du kan lämna en kommentar, för då blir jag så glad! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!